Jeep Renegade Forum banner

21 TH Renegade olielek met kleine koelvloeistof lekkage

5.3K views 9 replies 5 participants last post by  Marek K  
#1 ·
Ongeveer 3 weken geleden zag ik olie op de grond. Slechts kleine druppels. Dacht dat mijn olieplug los zat. Had toch een olieverversing nodig, dus bracht ik hem ongeveer een week later weg. Ze zeiden dat ik lekte aan de linkerkant van de motor. Ze vulden ook de antivries bij. Er ontbrak niet veel. Een week later merken we nu grotere druppels en na wat lezen merk ik dat mijn antivries nu iets laag is en ik een uitlaatgeur in mijn jeep heb.

Ik kan hem doordeweeks niet wegbrengen en in het weekend is er niemand open!! Grr. Hoe erg denk je dat dit is.. 51-52k erop.

#2 ·
Welkom!

Als je een koelvloeistoflekkage hebt, zou je geen "uitlaat"-geur hebben. Heet koelmiddel dat op een hete motor lekt, heeft een kenmerkende zoete geur - sommigen hebben het vergeleken met hete ahornsiroop.

Als je een koelvloeistoflekkage hebt, kan dit uit veel bronnen komen. De eenvoudigste en goedkoopste oplossing is als het lekte rond het overlooptank - hier is het op mijn 2021 Trailhawk met de 1.3T-motor. Zorg ervoor dat de vuldop en slangverbindingen goed vastzitten.

#3 ·
Ik had lange tijd een langzame (LANGZAME) koelvloeistoflekkage op mijn 15 TH. Het werd uiteindelijk wat erger en je kon kristallen zien vormen bij de naad. Het reservoir was defect en zou langzaam lekken totdat de vloeistof onder de naad stond. Vervangen en geen lekkage meer.

Het veroorzaakt geen uitlaatgasgeur in de cabine, maar het veroorzaakte in ieder geval voor mij ook geen geur van verbrand koelmiddel.

Er is ook een vrij veel voorkomend probleem met de onderste koelvloeistofslang op de radiator die rond de aansluiting sijpelt.

#4 ·
Tenminste voor mij creëerde het ook geen brandende koelvloeistofgeur.
Ik denk niet dat de typische geur brandende koelvloeistof is. Ik denk dat het gewoon hete koelvloeistof is.

Ik heb het ooit in een theelepel opgewarmd, zodat mijn familie de geur zou kunnen herkennen; het was niet nodig om het tot het kookpunt te verwarmen om het zeker te ruiken.

Ik denk dat de koelvloeistof in het overloopreservoir heet genoeg zou zijn om de geur te genereren...

#7 ·
Dat is alles.
Je bedoelt dat je verbaasd bent dat dit alles is wat ik heb opgewarmd?

Of bedoel je dat dat het enige is dat ik heb opgewarmd in een theelepel? :D Ja, ik vroeg me af of iemand een zieke geest zou hebben. Ik denk dat ik erachter ben gekomen... ;)
Dat is nu eens grappig spul!!! Hopelijk waren de spuit en de lepel schoon!!!! J/K :ROFLMAO:

#9 ·
Ik denk niet dat de typische geur verbrand koelmiddel is. Ik denk dat het gewoon heet koelmiddel is.

Ik heb het een keer in een theelepel verwarmd, zodat mijn familie de geur zou kunnen herkennen; het was niet nodig om het tot koken te verwarmen om het zeker te ruiken.

Ik denk dat het koelmiddel in het overloopreservoir heet genoeg zou zijn om de geur te genereren...
Ongeacht of we pedant zijn over verbranden versus verwarmen, we hebben het over dezelfde geur, en die was er niet.

#10 · (Edited)
Ongeacht of we pedantisch zijn over verbranden vs. verwarmen, we hebben het over dezelfde geur, en die was er niet.
Begrepen. :)

Maar het is niet alleen maar pedantisch. Ik denk dat er een verschil zou zijn tussen de geur van heet koelmiddel (bedrijfstemperatuur) en de geur van verbrand koelmiddel - alsof koelmiddel op het uitlaatspruitstuk terecht zou komen... :unsure:

Maar weet je, ik heb in Post #2 geschreven dat de geur zou optreden als er koelmiddel op een hete motor lekte. Klopt, maar je zou het nog steeds ruiken als er gewoon een lek van heet koelmiddel was, zonder dat het de motor raakt...