Jeep Renegade Forum banner

Płyn chłodniczy

82K views 38 replies 18 participants last post by  puddlesplasher  
#1 ·
Jaki kolor ma płyn chłodniczy/antifreeze w Twoim Renegade? Instrukcja obsługi mówi, aby używać płynu chłodniczego Mopar 10 lat/150 000 OAT... który po przejrzeniu w Internecie wydaje się być fioletowy... a płyn chłodniczy Mopar 5 lat/100 000 wydaje się mieć "pomarańczowy" kolor, jak widzę w Internecie. Płyn chłodniczy w moim zbiorniku jest "pomarańczowy"... nie fioletowy.
 
#3 · (Edited)
Nawiasem mówiąc, nawet płyn chłodniczy o długiej żywotności musi zostać wymieniony, jeśli jakiekolwiek metalowe elementy układu chłodzenia zostaną zastąpione nowymi. W przeciwnym razie płyn chłodniczy nie ma wystarczającej ilości dodatków antykorozyjnych, aby chronić nowe metalowe części. Oznacza to, że jeśli potrzebujesz na przykład nowej pompy wodnej, musisz również wymienić płyn chłodniczy.
 
#4 ·
Nawiasem mówiąc, nawet płyn chłodniczy o długiej żywotności musi zostać wymieniony, jeśli jakiekolwiek metalowe elementy układu chłodzenia zostaną zastąpione nowymi. W przeciwnym razie płyn chłodniczy nie ma wystarczających dodatków antykorozyjnych, aby chronić nowe metalowe części. Oznacza to, że jeśli potrzebujesz na przykład nowej pompy wodnej, musisz również wymienić płyn chłodniczy.
Dobry info, dzięki.
 
#8 · (Edited)
Zadzwoniłem do obsługi klienta Jeep... brak rozwiązania. Powiedzmy, że chcesz trochę uzupełnić płyn chłodniczy, co powinieneś zrobić... przepłukać cały układ, aby upewnić się, że niczego nie mieszasz?!
Jeśli wiesz, jaki płyn chłodniczy się tam znajduje, możesz dowiedzieć się, co jest kompatybilne. Zadzwoń na infolinię obsługi klienta producenta płynu chłodniczego i zapytaj.

To się robi mylące. Pochodzę ze stajni pojazdów VAG i istniały zasady dotyczące mieszalności pod względem koloru płynu chłodniczego. Sąsiednie kolory są generalnie mieszalne, kolory po drugiej stronie koła barw nie:

"Normalny" płyn chłodniczy:
Zielony mieszalny z niebieskim
Niebieski mieszalny z zielonym

"Płyn chłodniczy Longline"
Pomarańczowy, mieszalny z czerwonym

"Ulepszony płyn chłodniczy Longline:
Czerwony uczeń z pomarańczowym
Fioletowy, mieszać tylko z fioletowym

Proszę zrozumieć, że były to zasady dotyczące płynów chłodniczych dla pojazdów VW/Audi/Porsche i zasady te mogą nie mieć zastosowania do marek. Niestety, nie można polegać tylko na kolorze przy podejmowaniu decyzji, co jest mieszalne. Nawiasem mówiąc, tak naprawdę nie można ufać swoim oczom, oceniając kolor płynu chłodniczego. Sam widziałem fioletowy płyn, o którym przysiągłbym, że był pomarańczowy.

Istnieje wiele różnych rodzajów płynów chłodniczych: Dodatek kwasu organicznego, dodatek hybrydowego kwasu organicznego, płyn chłodniczy z krzemionką, niską zawartością krzemionki i płyn chłodniczy bez krzemionki, płyn chłodniczy o długiej żywotności. Mieszanie różnych rodzajów może w najgorszym przypadku skutkować żelowaniem płynu chłodniczego i uszkodzeniem układu chłodzenia.

W razie wątpliwości co do mieszalności, nie mieszaj bez wcześniejszego zapewnienia kompatybilności. Zawsze dokładnie przepłukuj układ chłodzenia podczas przechodzenia z jednego rodzaju płynu chłodniczego na inny. Przeszedłem z konwencjonalnego niebieskiego typu na pomarańczowy typ Dexcool płynu chłodniczego o długiej żywotności w moim Audi bez żadnych problemów po roku użytkowania.

Tabela kompatybilności Zerex (PDF)
 
#7 ·
Myślę, że znalazłem odpowiedź... Kolor barwnika płynu niezamarzającego nie ma nic wspólnego ze składem ani wydajnością płynu niezamarzającego. G-05 Chryslera zawiera pomarańczowy barwnik, aby odróżnić go od żółtego barwnika płynu niezamarzającego, który był wcześniej używany. Inni użytkownicy G-05 mają żółty, a nawet niebieski barwnik. Jednak GM DexCool, typ czystego kwasu organicznego, ma również pomarańczowy barwnik i było to źródło zamieszania w branży usługowej. OAT Fiata, chociaż inna formuła, ma również pomarańczowy barwnik*i był używany we wczesnej produkcji*Dodge*Dart. Nowy Chrysler OAT będzie miał jednak fioletowy barwnik. Myślę, że mieliśmy "Fiat OAT" napełniony w fabryce. http://articles.sae.org/11284/
 
#12 ·
Myślę, że znalazłem odpowiedź...

Kolor barwnika płynu niezamarzającego nie ma nic wspólnego ze składem ani wydajnością płynu niezamarzającego. G-05 Chryslera zawiera pomarańczowy barwnik, aby odróżnić go od żółtego barwnika płynu niezamarzającego używanego wcześniej. Inni użytkownicy G-05 mają żółty, a nawet niebieski barwnik. Jednak GM DexCool, typ czystego kwasu organicznego, ma również pomarańczowy barwnik i było to źródło zamieszania w branży serwisowej. OAT Fiata, chociaż inna formuła, ma również pomarańczowy barwnik*i był używany we wczesnej produkcji*Dodge*Dart. Nowy Chrysler OAT będzie jednak miał fioletowy barwnik.

Chyba mieliśmy w fabryce napełniony "Fiat OAT".

http://articles.sae.org/11284/
To prawda. Kolor nic nie wskazuje na to, jaki rodzaj płynu chłodzącego jest czym.
 
#9 ·
Tak, to zabawne, masz rację, żeby czasami nie ufać swoim oczom w kwestii tych kolorów. Poszedłem do lokalnego dealera i dostałem płyn chłodniczy, który polecił sprzedawca i instrukcja obsługi. Kosztował 20 dolarów z podatkiem... nieźle. Dzięki za wszystkie odpowiedzi. :)
 
#10 ·
Mój płyn chłodniczy jest fioletowy.
Jaki jest poziom twojego płynu chłodniczego? Mój jest tuż nad lub tuż na dolnej linii.
 
#14 ·
Mój płyn chłodniczy jest fioletowy.
Jaki jest poziom twojego płynu chłodniczego? Mój jest tuż nad lub tuż na dolnej linii.
Przepraszam, właśnie sprawdziłem ponownie i wydaje się, że mam pomarańczowy płyn chłodniczy do chłodnicy (nie fioletowy).
Przyjaciel mechanik powiedział mi, że pomarańczowy płyn chłodniczy do chłodnicy jest najtańszy. Fioletowy (G12+) jest o wiele lepszy, ponieważ ma wyższą wytrzymałość temperaturową (jest przeznaczony do samochodów, które jeżdżą w klimatach o wyższych temperaturach) i lepsze właściwości smarujące.

Planuję zmienić swój na fioletowy, jak tylko skończy się gwarancja.
Na razie po prostu uzupełnię go do linii "max".
 
#13 ·
Tak... mój też był na tym poziomie... pomyślałem, że to dziwne, że nowy pojazd nie jest na maksymalnym poziomie, gdy jest zimny. Monitorowałem to przez tygodnie i zobaczyłem, że jest nieco poniżej minimum... więc postanowiłem go uzupełnić.
Poziom pomiędzy minimalnym a maksymalnym znakiem przy zimnym płynie chłodzącym jest w porządku. Nie należy uzupełniać powyżej znaku max, gdy płyn chłodzący jest zimny, ponieważ istnieje ryzyko wydostania się nadmiaru gorącego płynu chłodzącego i zabrudzenia silnika oraz obrażenia nosa.
 
#18 ·
Czy ktoś ostatnio musiał uzupełniać płyn chłodniczy?

Mój jest trochę poniżej minimalnego poziomu i nie wiem, czy powinienem użyć tylko wody, czy płynu niezamarzającego? I jakiej marki płyn niezamarzający ktoś kupuje?

Dzięki

:ReneBlueWave:
Nigdy nie musiałem uzupełniać swojego. Ja użyłbym zalecanego płynu chłodniczego, zgodnie z zaleceniami Jeepa, w ten sposób w razie jakiegokolwiek problemu nie można winić za użycie 'niewłaściwego' płynu chłodniczego.
 
#28 ·
Pomijając niezależną analizę chemiczną płynu chłodzącego AutoZone, musisz zaufać komuś, kto mówi ci, że to właściwy materiał. ALE NA BOGA, NIE SUGERUJ SIĘ KOLOREM! Tak, krzyczę.
 
#33 ·
Pomijając niezależną analizę chemiczną płynu chłodzącego AutoZone, musisz zaufać komuś, kto mówi ci, że to właściwy materiał. ALE NA BOGA, NIE SUGERUJ SIĘ KOLOREM! Tak, krzyczę.
To czysty glikol etylenowy. To jeden ze środków przeciw zamarzaniu, który jest już w płynie chłodzącym MOPAR. Powinno to dobrze działać do uzupełniania.
 
#31 ·
Czy dealer chce 100 dolarów za uzupełnienie lub płukanie i ponowne napełnienie?
Tak! Dealer wycenił uzupełnienie na około 100 dolarów. Mówi, że opłata diagnostyczna wynosi 35 dolarów, trzeba kupić cały galon płynu niezamarzającego, około 32 dolarów, nawet jeśli użyją go trochę i oczywiście 40 dolarów za godzinę pracy, nawet jeśli mechanik spędza 15 minut robiąc całą rzecz. Niestety, w ten sposób dealerzy zarabiają pieniądze.
 
#30 ·
Wydaje się to pasować do opisu w mojej instrukcji obsługi z 2017 roku. "Płyn niezamarzający/chłodniczy Mopar 10 lat/150 000 mil formuła OAT (Organic Additive Technology). https://www.morris4x4center.com/mop...opar-antifreeze-coolant-150-000-mile-oat-formula-50-50-prediluted-1-gallon.html https://www.amazon.com/Mopar-Year-Mile-Coolant-Premixed/dp/B017DP43ZC https://www.summitracing.com/parts/mop-68163848ab Trzymałbym się płynu chłodzącego Mopar, aby uniknąć potencjalnych problemów z mieszaniem różnych płynów chłodzących. Mogą twierdzić, że dobrze ze sobą współgrają, ale pozwolę komuś innemu przeprowadzić ten eksperyment naukowy na układzie chłodzenia ich Jeepa.
 
#32 ·
To wydaje się pasować do opisu w mojej instrukcji obsługi z 2017 roku. "Płyn niezamarzający/chłodniczy Mopar 10 lat/150 000 mil formuła OAT (Organic Additive Technology).

https://www.morris4x4center.com/mop...opar-antifreeze-coolant-150-000-mile-oat-formula-50-50-prediluted-1-gallon.html

https://www.amazon.com/Mopar-Year-Mile-Coolant-Premixed/dp/B017DP43ZC

https://www.summitracing.com/parts/mop-68163848ab

Trzymałbym się płynu chłodniczego Mopar, aby uniknąć potencjalnych problemów z mieszaniem różnych płynów chłodniczych. Mogą twierdzić, że dobrze ze sobą współgrają, ale pozwolę komuś innemu przeprowadzić ten eksperyment naukowy na układzie chłodzenia ich Jeepa.
Obecnie istnieje wiele niepotrzebnego zamieszania wokół płynu niezamarzającego. Produkt Mopar zawiera glikol etylenowy, glikol polietylenowy, wodę destylowaną i kwasy organiczne jako stabilizatory. Technicznie rzecz biorąc, możesz go wymienić lub uzupełnić samą wodą destylowaną, jeśli się nie martwisz lub mieszkasz w mroźnych strefach, lub czystym glikolem etylenowym (bezbarwnym) lub glikolem polietylenowym (bezbarwnym) i wszystko będzie w porządku. Nie pozwól nikomu powiedzieć ci, że to coś bardzo psuje, bo tak nie jest. Zgadzam się, że kiedy robisz płukanie i napełnianie, prawdopodobnie chcesz trzymać się płynu chłodniczego OEM Mopar lub identycznego płynu chłodniczego wyprodukowanego przez Peak, który jest specyficzny dla pojazdu. Ale do uzupełniania możesz wybrać jedną z 3 opcji, które wymieniłem powyżej.
 
#36 ·
60ml? Ćwierć szklanki. Mógłbyś to napełnić plwociną. Albo wodą destylowaną. Tak, użyj wody.
Podoba mi się ta część z plwociną, albo mogłem nasikać do Orange Crush! LOL Ale dostałem czysty glikol etylenowy, który działa lepiej. Woda destylowana też powinna być w porządku, ale ma tendencję do obniżania punktu zamarzania, jeśli miałbym jej za dużo dodać. Nie wiedziałem, ile będę potrzebował, zanim poziom szybko wzrósł. Swoją drogą, ponieważ poziom był pod ciśnieniem, podniósł się trochę po otwarciu korka, ale pozostał nieco poniżej minimalnego poziomu. Co ciekawe, tydzień lub dwa temu zapaliła się obawiana kontrolka silnika i dealer powiedział, że najprawdopodobniej jest to wadliwy termostat, a na wymianę termostatu podano wycenę na około 600 dolarów. Moja gwarancja właśnie się skończyła, ponieważ jest to model z 2016 roku, ale ma tylko 16000 mil, ponieważ nie jeżdżę nim dużo. Wstyd dla Fiata/Chryslera za produkowanie takiego złomu, ale to zupełnie inny problem. W każdym razie uzupełniłem płyn chłodniczy, zresetowałem kontrolkę silnika, odłączając akumulator na 30 sekund i jak dotąd wszystko dobrze, CEL nie wrócił! Jeśli tak się stanie, jestem w czarnej d.. za 600 dolców albo będę musiał to zrobić sam za mniej niż 60! Nie mogę się doczekać, aż zajmę się tym bałaganem!
 
#37 ·
Wow. Przyszedłem tu po odpowiedzi i po prostu zdezorientowałem się głupotą. Płyn chłodniczy, który widzę w zbiorniku wyrównawczym, jest różowawy. Nie jestem daltonistą i ufam swoim oczom. Wygląda podobnie do G12 w moim Jetta. Jestem prawie pewien, że ci producenci grają w gry z tymi wszystkimi różnymi kolorami. To wszystko glikol etylenowy, prawda? Dealer = Stealership...spójrz tylko na cenę płynu chłodniczego Mopar. Czy ma w sobie złote płatki, czy co? Płatki miedzi byłyby warte kilka dodatkowych dolców.
 
#38 ·
Witamy na forum. Kolor w zbiorniku wyrównawczym w moim Renegade jest pomarańczowy. Płyn chłodniczy Mopar, który kupiłem, jest fioletowy, ale po dodaniu nie widać fioletu, tylko pomarańczowy. Kupiłem galon koncentratu (mieszanka 50/50 z wodą destylowaną) za 17,95 $ u pobliskiego dealera. Dodałem około 1/2 szklanki w 86 tys. mil. Butelka powinna być jeszcze długo po zniknięciu mojego Renegade.
 
#39 ·
Zapomnij o kolorze i pomyśl tylko o płynie :unsure:

Glukol etylenowy nie zmienia swojej mocy, chyba że jest rozcieńczony. (Tak wielu alkoholowych pijących wódkę zmarło po spożyciu go w czystej postaci)

Niewielkie uzupełnienie wody destylowanej jedynie bardzo nieznacznie go rozcieńcza i nieznacznie zmniejsza jego skuteczność w zimnej pogodzie (bardzo mało). Tutaj, w Wielkiej Brytanii, nie widziałem jeszcze śniegu i doświadczyłem tylko -3 stopni Celsjusza, a płyn przeciw zamarzaniu nie zamienił się w lód. Mam pomarańczowy kolor.

Kolor to tylko chwyt marketingowy, który ma wprowadzić ludzi w przekonanie, że producent samochodów ma wyłączne prawa do bezbarwnego glikolu etylenowego, który po zmieszaniu ze środkiem barwiącym daje im wyłączne prawa własności do sprzedaży go jako ekskluzywnego produktu za mega $$$ (n)(n)(n)