Jeep Renegade Forum banner

Zerwał się pasek rozrządu

9.5K views 16 replies 8 participants last post by  Marek K  
#1 ·
Więc w zeszły czwartek jechałem Renegadem 1.4t mojej dziewczyny z 2016 roku autostradą, kiedy stracił całą moc, ale nadal działał. Ma przejechane około 60 000 mil. Wyłączyłem go i zjechałem na pobocze. Zauważyłem, że koło napinacza było krzywe, a pasek klinowy zerwany. Czekaliśmy 6 godzin na autostradzie na lawetę, a po tym, jak pierwsze dwie odwołały, udało nam się go odholować.
Warsztat zadzwonił dziś rano po wymianie napinacza/koła pasowego i paska i nie chce zapalić. Zdemontowali osłonę i zobaczyli, że pasek rozrządu nie ma zębów, co było prawdopodobnie przyczyną awarii napinacza i paska. Niewiele wiem o tych silnikach i nie znalazłem nic o awariach paska rozrządu w nich. Zakładam, że kiedy pasek rozrządu pęka w silniku kolizyjnym, pojazd potrzebuje nowego silnika? Czy ktoś się z tym spotkał?
Dziękuję.
 
#2 · (Edited)
Witamy!

Nie znam silnika 1.4T, czy ma pasek rozrządu czy łańcuch rozrządu (ten drugi jest znacznie trwalszy). Albo czy jest to silnik kolizyjny, czy nie (nie badałem tego).

Ktoś bardziej kompetentny ode mnie może mnie poprawić. Ale zakładając, że ma pasek rozrządu, zgaduję, że sam fakt, że pasek stracił zęby, niekoniecznie oznaczałby, że pasek zawiódł lub rozrząd się rozregulował.

Jeśli chodzi o pasek wieloklinowy, miałem jeden, który pękł w moim starym '82 Toyota Supra wiele lat temu. Tak jak ty - silnik natychmiast stracił całą moc (na DC Beltway o_O), ale myślę, że silnik nadal działał. Udało mi się zjechać na pobocze i wezwać lawetę. Nie pamiętam, czy ten silnik był typu kolizyjnego, czy nie. Była to manualna skrzynia biegów, więc gdyby silnik się zatrzymał, nie mógłbym zjechać na pobocze.

Jeśli 1.4T jest silnikiem kolizyjnym i jeśli rozrząd się rozregulował (np. z powodu zerwanego paska rozrządu), to doszłoby do katastrofalnej awarii silnika, ponieważ tłoki uderzyłyby w zawory. A silnik natychmiast by zgasł.

Jeśli nie jest to silnik kolizyjny, a rozrząd się zepsuł (z powodu zerwanego paska lub łańcucha rozrządu), to nie doszłoby do zderzenia tłoków z zaworami; a tym samym do niewielkich lub żadnych uszkodzeń mechanicznych. Ale myślę, że silnik i tak natychmiast by się zatrzymał, ponieważ rozrząd zaworów nadal byłby całkowicie rozregulowany...
 
#9 ·
Cóż, nie... Nie wiedziałem, czy to silnik kolizyjny, czy używa paska rozrządu...

Chodzi o to, że gdyby rozrząd zawiódł i tłok(i) uderzyłyby w zawór(y), silnik by nie pracował...

To powiedziawszy, zakładam, że jesteś w kontakcie ze swoim warsztatem w celu dalszej diagnozy problemu...?
Jeszcze nie. Chcieliśmy wykorzystać weekend na przemyślenie opcji, jeśli silnik będzie wymagał wymiany. Jeśli to tylko pasek rozrządu, powiedzieli, że części będą dostępne za 4 miesiące.
 
#12 ·
Ok, więc powiedziałeś następujące słowa: "Na autostradzie w zeszły czwartek, kiedy stracił całą moc, ale dalej działał" oraz "Stwierdziłem, że rolka napinacza była krzywa, a pasek klinowy zerwany". Żaden z tych objawów nie wskazuje na zerwanie paska rozrządu. Jest to zerwany pasek wentylatora/paska klinowego, który spowoduje utratę mocy z powodu utraty napięcia z alternatora, który się nie obraca. Zwłaszcza jeśli Twój akumulator ma 3 lub więcej lat. Pasek rozrządu znajduje się wewnątrz silnika i nie jest widoczny bez demontażu, a Twój silnik na pewno by nie działał, gdyby się zerwał.
 
#13 ·
Ok, więc powiedziałeś następujące słowa: "na autostradzie w zeszły czwartek, kiedy stracił całą moc, ale dalej działał" i "Stwierdziłem, że rolka napinacza była krzywa, a pasek klinowy zerwany".
Żaden z tych objawów nie wskazuje na zerwanie paska rozrządu. Jest to zerwany pasek wentylatora/paska klinowego, który spowoduje utratę mocy z powodu utraty napięcia z alternatora, który się nie obraca. Zwłaszcza jeśli Twój akumulator ma 3 lub więcej lat.
Pasek rozrządu znajduje się wewnątrz silnika i nie jest widoczny bez demontażu, a Twój silnik na pewno nie działałby dalej, gdyby się zerwał.
Pierwotny post mówi, że warsztat zdjął osłonę rozrządu, aby potwierdzić, że w pasku brakuje zębów. Zakładając, że oznacza to przynajmniej, że się ześlizgnął.

Jestem zdezorientowany, że części są niedostępne przez 4 miesiące. Mój mechanik właśnie wymienił żonie pasek i pompę wody w jej 500 Abarth latem i szybko miał części. Nie słyszałem o żadnych nowych problemach z dostawami.